Vehiculele electrice și provocarea riscurilor de incendiu în parcările subterane
Adoptarea vehiculelor electrice (VE) este atât o necesitate, cât și o oportunitate pentru a reduce emisiile de combustibili fosili. UE își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră din transport cu 90% până în 2040 și estimează că 13 milioane de vehicule cu emisii zero și scăzute vor circula pe drumuri până în 2025. Mai multe țări europene au adoptat propriile măsuri pentru a stimula adoptarea vehiculelor electrice.
Datorită acestor politici și progreselor tehnologice rapide, vânzările de vehicule electrice în Europa au crescut de la 3,2% din cota totală de piață în 2019 la aproximativ 10% în 2020, conform Agenției Internaționale pentru Energie. Se așteaptă ca această tendință ascendentă să continue, ajungând la 19% până în 2025 și la 35% până în 2030.
Aceste vehicule, însă, nu sunt fără riscuri.
Unde este parcată mașina ta electrică?
Orașele noastre sunt construite în jurul drumurilor care au fost create pentru mașini, dar, potrivit unor estimări, aceste vehicule stau, de fapt, aproximativ 95% din timp în parcare .
Acest lucru ridică o nouă serie de provocări de siguranță: studiile arată că bateriile vehiculelor electrice prezintă riscuri de runaway termic, un fenomen care poate provoca incendii rapide și extinse de vehicule.
Pericolele nu sunt doar teoretice: în centrul Madridului, pe 29 august 2023, un vehicul hibrid plug-in a luat foc într-o parcare aglomerată a unui centru comercial de pe animata Paseo de La Castellana. Într-un incident similar din 25 septembrie 2022, un vehicul electric a luat foc în Barcelona, distrugând nu numai acel vehicul, ci și un vehicul vecin.
În timp ce bateriile sunt un factor de risc important, cercetările au indicat că alte cauze posibile ale incendiilor de vehicule electrice includ defecțiuni ale vehiculului, factori de management, factori umani și factori externi.
Incendiu în spații închise
Din perspectiva ingineriei securității la incendiu, spațiile închise, cum ar fi parcările subterane, măresc foarte mult riscul de incendii mortale și distructive în aceste compartimente. În aceste situații, căldura și vaporii de la un incendiu rămân captivi, crescând severitatea incendiului și impactul acestuia asupra celor expuși. Incendiile din acest compartiment duc, de asemenea, la arderea incompletă, eliberând cantități mari de gaze periculoase și căldură extremă, care pot fi fatale în astfel de medii.
Pe măsură ce parcările se umplu cu tot mai multe vehicule electrice aceste structuri devin, în esență, sisteme de stocare a bateriilor la scară largă, sporind foarte mult riscul de incendiu. Instalarea stațiilor de încărcare poate crește și mai mult șansa unui incendiu.
Reglementările naționale reprezintă un obstacol
Deși adoptarea vehiculelor electrice este larg răspândită în toată Europa, abordările privind reglementările privind siguranța la incendiu pentru clădirile noi și existente diferă semnificativ de la o țară la alta. Acest lucru se datorează variațiilor structurilor guvernamentale, sistemelor juridice și rolurilor diferite ale sectoarelor public și privat din fiecare națiune.
În ciuda acestor discrepanțe, cea mai presantă preocupare este lipsa evidentă a unor reglementări specifice de siguranță la incendiu pentru vehiculele alternative, inclusiv vehiculele electrice, în unele țări europene.
Începând cu 2020, codurile de construcție din mai multe țări – Spania, Țările de Jos și Norvegia – nu aveau toate reglementările specifice de proiectare de siguranță la incendiu pentru vehiculele electrice din parcări.
Lipsa unor reglementări specifice ridică semne de întrebare importante pentru proiectarea atât a parcărilor noi, cât și a celor existente. Având în vedere incidentele de la Madrid și Barcelona care servesc drept avertismente dure, necesitatea unei înțelegeri cuprinzătoare a riscurilor de incendiu asociate vehiculelor electrice devine din ce în ce mai urgentă.
Drumul înainte
În prezent, se desfășoară un efort de colaborare pentru a oferi un astfel de cadru. Acesta implică cercetători de la Universidad de Navarra din Spania și Universiti Putra Malaysia și se bazează pe proiecte de cercetare anterioare care s-au concentrat pe incendiile vehiculelor în parcări. Cu toate acestea, domeniul de aplicare al acestui subiect este vast, ceea ce înseamnă că mulți cercetători de specialitate vor trebui să fie incluși în următoarele luni și ani.
Viitorul transportului sustenabil depinde de capacitatea noastră de a înțelege și de a atenua aceste riscuri. Nu avem nevoie doar de cadre de reglementare specifice, ci și de o strategie coerentă la nivel european pentru a asigura un nivel uniform ridicat de siguranță.
Numai făcând progrese în acest domeniu critic ne putem asigura că tranziția către mobilitatea electrică este sigură și benefică pentru societate în ansamblu.
Etichete: incendii EV, incendii mașini electrice, risc incendiu EV parcare subterană