Stingerea incendiilor la masinile electrice

Articolul de fata a fost redactat ca raspuns la solicitarile din ce in ce mai numeroase venite din partea partenerilor nostri cu referire la prima interventie la incendiile la masinile electrice in spatiile de parcare, urmare a instalarii si functionarii de puncte de incarcare si, evident, pericolelor generate de aceste activitati in cladirile civile publice. Analizand sute de materiale legate de aceasta provocare, am ales conceptul FIREISOLATOR, esenta unor indelungi ani de experienta acumulata si altor cateva sute de teste efectuate de multe alte servicii profesioniste internationale de lupta impotriva incendiilor.

This article is a response to the increasingly many enquiries our partners made about first intervention in parking place electric vehicles fires in public buildings. Analyzing hundreds of materials regarding this challenge, we chose the FIREISOLATOR Concept. This is the result of years of experience and hundred of tests made by many international professional fire fighting services.

Voi incepe prin a defini principalele concepte de lucru:

Incendiu − ardere autointretinuta, care se desfasoara fara control in timp si spatiu, ce produce pierderi de vieti omenesti si/sau pagube materiale si care necesita o interventie organizata in scopul intreruperii procesului de ardere [1].

Triunghiul de foc sau triunghiul de ardere (fig. 1) reprezinta o combinatie de factori care trebuie intruniti simultan in acelasi spatiu pentru a genera si a intretine reactia de ardere, anume o sursa de energie capabila sa genereze temperatura necesara aprinderii, existenta materialelor care se pot consuma prin ardere (combustibile) si prezenta substantelor care intretin arderea (comburante) − in general, oxigenul din aer sau oxigenul cedat prin reactia de oxidare de catre o alta substanta. Un incendiu are loc in mod natural atunci cand elementele sunt prezente si combinate in amestecul potrivit.

Un incendiu poate fi prevenit sau stins prin indepartarea oricaruia dintre elementele din triunghiul de incendiu. De exemplu, acoperirea cu o patura de foc blocheaza oxigenul si poate stinge un incendiu [2] si [3].

Inel_FireIsolator_triunghiul-de-foc

Fig. 1: Triunghiul de foc

Tetraedrul de foc (fig. 2) reprezinta adaugarea inca unei componente in reactia chimica in lant, la cele trei deja prezente in lantul de foc. Odata ce incendiul a inceput, reactia exoterma in lant care rezulta sustine focul si ii permite sa continue pana cand sau daca cel putin unul dintre elementele incendiului este blocat. Spuma sau patura antifoc pot fi folosite pentru a scadea concentratia de oxigen. Apa poate fi folosita pentru a scadea temperatura combustibilului sau reactiei in lant.

Halonii pot fi folositi pentru indepartarea radicalilor chimici si pentru a crea o bariera de gaz inert intr-un atac direct asupra reactiei chimice responsabile de incendiu. Cand incendiul implica arderea metalelor precum litiul, magneziul, potasiul etc. devine si mai important sa se ia in considerare eliberarea de energie. Metalele reactioneaza mai repede cu apa decat cu oxigenul si astfel se elibereaza mai multa energie. Daca se pune apa pe un astfel de foc, acesta devine chiar mai violent. Stingatoarele cu dioxid de carbon sunt ineficiente impotriva unor metale, cum ar fi titanul [3].

Inel_FireIsolator_tetraedrul-de-focFig. 2: Tetraedrul de foc

In contextul obligativitatii eliminarii pana in 2035 a masinilor cu motoare termice, impusa de CE, analizand progresele in timp, brokerii de asigurari au concluzionat ca in 2020 Romania se afla pe locul 18 din 25 de tari analizate, cu 2,26% pondere de masini electrice inmatriculate, urmand ca in 2035 sa pastreze aceeasi pozitie, cu o pondere previzionata de 23,62%.

Odata cu aceste tendinte, in mod evident se pune problema extinderii retelei de puncte de incarcare a masinilor electrice, precum si de gasire si aplicare a unor masuri eficiente de stingere a incendiilor la acestea, contrar asigurarilor din partea producatorilor precum ca aceste masini au un grad sporit de siguranta, cu o rata extrem de mica de aparitie a incidentelor de acest fel. Excluzand din start vorba romanului conform careia „mie nu mi se va intampla”, voi prezenta cateva cazuri:

  • nu la mult timp dupa ce un model a primit titlul neoficial de „cea mai sigura masina facuta vreodata” din partea mass-media, un exemplar a luat foc in toamna anului 2013; compania a sugerat de nenumarate ori ca modelul era imun la problemele legate de baterii, care au afectat masinile hibride si EV-urile ( Electrical Vehicles) din trecut. Din pacate, acelasi model care circula la viteze mari a lovit un obstacol care i-a perforat bateria, iar aceasta s-a comportat ca oricare alta – s-a aprins!;
  • in 2011 si 2012, o alta companie a ajuns in centrul atentiei cand un grup de vehicule de testare a luat foc in timpul testelor de impact [4] si [5];
  • o inregistrare video a unui incendiu din 4 februarie 2023 la un autovehicul electric evidentiaza ca:
    • ofiterii de politie raporteaza extinderea incendiului la inca 3 autovehicule din proximitate;
    • cateva clipe mai tarziu, flacarile se ridica la cativa metri deasupra; expertii spun ca stingerea incendiilor poate dura ore, nu minute;
    • tot ofiterii de politie care au raspuns la incendiu au descris vehiculele ca fiind „inghitite de flacari” si pot fi auziti in inregistrarea video ingrijorandu-se ca vehiculele ar putea „exploda”. Bateriile litiu-ion, utilizate in mod obisnuit in vehiculele electrice, pot fi volatile si extrem de dificil de stins odata ce au luat foc;
    • Nu stingem acest nenorocit. Uita-te la el”, a spus un ofiter care a intervenit in timpul incendiului;
    • Trebuie sa foloseasca un lac intreg ca sa le stinga”, a spus acelasi ofiter in timpul evenimentului din 4 februarie [6].

Bateriile vehiculelor hibride si electrice

Preocuparile legate de bateriile vehiculelor hibride si electrice se indreapta totusi inapoi, existand noi riscuri potentiale cu fiecare proiect nou. S-ar putea sa fie un timp, in viitor, cand preocuparile legate de siguranta din aceste incidente profunde sa se estompeze din constiinta publica [6].

Pericolul generat de bateriile litiu-ion (utilizate la telefoanele mobile, trotinete, biciclete, scutere, vehicule electrice (EV) care iau foc sau explodeaza este constientizat; impactul real al unui incendiu la o baterie EV si dezastrele si pericolele provocate sunt, sau ar trebui sa fie, bine-cunoscute: SUNT FOARTE GREU DE STINS ACESTE INCENDII !!! Imaginati-va ca acest lucru se intampla intr-o parcare subterana sau supraterana, intr-o cladire sau feribot (cercetarile si studiile au inceput de aici, ca urmare a incidentei crescute de evenimente generate de salinitatea ridicata a mediului). Pe masura ce din ce in ce mai multe vehicule electrice sunt vandute in intreaga lume, implicarea lor in incidentele de trafic va creste proportional cu prezenta lor pe sosele. Aprinderea nedorita sau explozia celulelor bateriei in timpul incarcarii reprezinta, de asemenea, o amenintare pentru mediu si imprejurimi. Totusi, ca regula generala: folosind numai apa pentru izolare si stingere s-a constatat ineficienta totala a acestei actiuni, fiind necesare utilizarea unor metode speciale si strategii de actiune si lupta.

FIRE⚡ISOLATOR

In acelasi context, pentru a face fata tuturor provocarilor, a aparut conceptul FIRE⚡ISOLATOR, bazat pe cele mai bune practici si teste. In general, nu exista o singura solutie pentru stingerea sau controlul incendiilor la masinile electrice (EV), asa dupa cum vor putea confirma toti specialistii (pompieri militari) care au studiat aceste tipuri de incendii. Conceptul pentru metoda FIRE⚡ISOLATOR de a limita daunele cauzate de incendii la masinile electrice a aparut atunci cand partenerii cu o lunga istorie in industria europeana de feriboturi s-au reunit dupa ce au primit mai multe intrebari din partea companiilor de transport despre cum sa faca cel mai bine fata incendiilor de masini electrice in timp ce navigau. Intrucat acesti experti erau constienti de faptul ca incendiile acumulatorilor cu litiu sunt extrem de greu de stins, a aparut conceptul complet nou de FIRE⚡ISOLATOR, extins apoi la parcari si statii de incarcare. Prima interventie de izolare a incendiilor la masinile electrice (EV) conform conceptului FIRE⚡ISOLATOR a fost testata cu profesionalism si s-a dovedit a fi eficienta in totalitate, inclusiv prin minimalizarea pagubelor colaterale.

In loc de a stinge incendiul acumulatorilor cu litiu prin orice mijloace clasice necesare, s-a propus izolarea acestuia in scopul de a castiga timp pretios pentru a ajunge intr-un refugiu sigur unde un vehicul poate fi descarcat si depozitat intr-un loc fara deteriorarea suplimentara a altor masini. Aceeasi idee de a castiga timp suplimentar se aplica si in cazul producerii unui incendiu de masina EV intr-o parcare (subterana). Combaterea incendiilor de masini EV cu conceptul FIRE⚡ISOLATOR este o metoda testata si dovedita pentru a minimiza daunele colaterale cauzate de incendiile de masini EV.

FIRE⚡ISOLATOR este o metoda testata si dovedita pentru a minimiza daunele colaterale

Pentru ca trebuie sa fie clar: incendiul la o masina electrica intr-o parcare, in mod special intr-o parcare subterana, este o reteta pentru dezastru!

Conceptul FIRE⚡ISOLATOR contine 5 elemente care, atunci cand sunt utilizate impreuna, ofera cele mai bune rezultate la combaterea incendiilor vehiculelor electrice:

  1. utilizarea unei paturi rezistente la foc la temperaturi ridicate (pana la 1.600C, testate conform ISO EN 13501-1) pentru a izola si controla incendiul si a preveni daunele colaterale. De retinut faptul ca o patura singura nu va lichida incendiul din acumulator, ci va oferi controlul situatiei;
  2. utilizarea unor unitati de aerosoli care intrerup reactiile chimice in lant ce se dezvolta sub forma flacarilor si suprima focul, rezultand o reducere suplimentara a temperaturii;
  3. folosirea unei lanci special construite pentru penetrarea acumulatorilor si pulverizarea apei pentru racire;
  4. utilizarea unei camere termice pentru a monitoriza temperaturile sub patura rezistenta la foc;
  5. antrenament.

In baza celor de mai sus, conceptul FIRE⚡ISOLATOR poate fi rezumat prin „castigarea de cat mai mult timp pentru a limita daunele colaterale”. Tacticile necesare pentru a face acest lucru au fost testate cu succes pe masini cu motor cu combustie normala si pe masini EV in noiembrie 2021 si martie 2022 in Nordjyllands Beredskab (centrul de instruire pentru incendii si siguranta) din Danemarca de catre pompieri profesionisti si experti din toata Europa.

Dupa acele teste initiale, conceptul a fost testat temeinic de pompieri din Tarile de Jos, Canada, Japonia, Thailanda, Taiwan, Coreea, Slovenia si Slovacia [7].

Bibliografie

[1] Legea 306/2006, republicata;

[2] Art. Triunghi de foc, wikipedia.org (https://ro.wikipedia.org/wiki/Triunghi_de_foc);

[3] Art. Tetraedrul de foc, hmn.wiki/ro (hmn.wiki/ro/Fire_tetrahedron/);

[4] https://economedia.ro/imaginile-cu-incendiul-de-la-ford-f-150-lightning-evidentiaza-un-risc-din-ce-in-ce-mai-mare-pentru-vehiculele-electrice-cnbc.html;

[5] Art. Zece cauze ale incendiilor de masina sau la ce lucruri trebuie sa atrageti atentia pentru a le evita, autoblog.md,30 octombrie 2020

https://autoblog.md/foto-zece-cauze-ale-incendiilor-de-masina-sau-la-ce-lucruri-trebuie-sa-atrageti-atentia-pentru-a-le-evita/);

[6] Art. Imaginile cu incendiul de la Ford F-150 Lightning evidentiaza un risc din ce in ce mai mare pentru vehiculele electrice (CNBC), economedia.ro, 12 aprilie 2023

(https://economedia.ro/imaginile-cu-incendiul-de-la-ford-f-150-lightning-evidentiaza-un-risc-din- ce-in-ce-mai-mare-pentru-vehiculele-electrice-cnbc.html);

[7] FIRE ISOLATOR CONCEPT, t-iss.com (https://t-iss.com/category/fire-isolator-concept/).

Autor: CS ing. Romulus INEL

Articol preluat din Revista Constructiilor editia Decembrie 2023

Securitatea la incendiu în stațiile de încărcare e-auto: Ce trebuie să știți despre sistemele de stingere, răcire, transport și depozitare sigură a mașinilor electrice

PSI SU
Etichete: EtichetăCombaterea incendiilor de masini EV, EtichetăFIRE⚡ISOLATOR, EtichetăStingatoarele cu dioxid de carbon, EtichetăStingerea incendiilor la masinile electrice, EtichetăTetraedrul de foc, EtichetăTriunghiul de foc
A fost de ajutor articolul?
DaNu
Echipament PSI0
Nu ai echipament PSI in cos!
Continua cumparaturile
0
Contactează-ne
Bună ziua 👋
Cu ce ​​vă putem ajuta?